Przygotowanie do wizyty

Jak się do niej przygotować, by była jak najmniej stresująca i wynieść z tego spotkania maksimum korzyści?

Wywiad żywieniowy

To nic innego jak opisanie dotychczasowego sposobu odżywiania w tzw. dzienniczku żywieniowym. Zastanów się, jak wyglądają Twoje obecne posiłki, co najczęściej jesz, jak często i w jakich ilościach. Postaraj się to zrobić jak najbardziej szczegółowo. Są to informacje pomocne w sformułowaniu zaleceń żywieniowych, a następnie ustalenia indywidualnej diety.

Dzienniczek żywieniowy

Dzienniczek żywieniowy jest koniecznym elementem wizyty. Proszę o RZETELNE wypełnienie poniższego wywiadu żywieniowego, który jest niezbędny do oceny Pani/Pana stanu odżywienia. Dzienniczek należy wypełniać przez 3 dni (2 dni powszednie i 1 wolny od pracy) uwzględniając ilość wypitych płynów, wielkość zjedzonych potraw i produktów. Proszę o wpisywanie WSZYSTKICH posiłków i produktów jakie Państwo spożywają, łącznie z wypijanymi płynami (wodą, kawą, herbatą, sokami, itp.) i przekąskami (chipsy, słodycze, owoce, orzechy, itp.) Dzienniczek żywieniowy do pobrania tutaj.

Szykując się na spotkanie z dietetykiem można również zabrać ze sobą wyniki przeprowadzonych badań laboratoryjnych (z okresu ostatnich 6 miesięcy):

  • morfologia (badanie ogólne krwi)
  • lipidogram (cholesterol całkowity, LDL, HDL, trójglicerydy)
  • glikemia na czczo
  • hormon tyreotropowy (TSH)

Przygotowanie do pomiaru

Określenie składu ciała dokonywane jest metodą bioimpedancji polegającą na pomiarze oporu elektrycznego tkanek (mięśnie z racji wielokrotnie wyższej zawartości wody są zdecydowanie lepszym przewodnikiem prądu niż tkanka tłuszczowa). Jest to pomiar całkowicie bezpieczny i bezbolesny, jednakże wiarygodność jego wyników uzależniona jest od wcześniejszego przygotowanie się:

  • prosimy o powstrzymanie się od posiłków na 2-3 godziny przed wykonaniem pomiaru,
  • na 12 h przed analizą nie należy uprawiać intensywnego wysiłku fizycznego (siłownia, jogging, długotrwała jazda na rowerze) – podczas ćwiczeń fizycznych odwadniamy nasz organizm. Niższy poziom wody w organizmie powoduje sztucznie zawyżoną zawartość procentową tkanki tłuszczowej w trakcie pomiaru
  • do pomiaru należy przystąpić z pustym pęcherzem
  • pomiar nie może być wykonany u kobiet podczas menstruacji
  • pomiar odbywa się w ubraniu, ale zawsze na gołych stopach. Stopy powinny być czyste i nie kremowe, ponieważ może to wpłynąć na zaburzenie wyniku pomiaru.