Kalendarz ciąży: 28. tydzień ciąży w pigułce

Gratulacje! Jesteś już w 28. tygodniu ciąży, co oznacza, że oficjalnie rozpoczynasz trzeci trymestr. Ten etap ciąży to czas, kiedy wiele zmian zachodzi w twoim ciele, a przygotowania do przyjścia na świat twojego dziecka stają się coraz bardziej intensywne. W tym artykule znajdziesz kompleksowe informacje na temat tego, czego możesz spodziewać się w 28. tygodniu ciąży oraz jak radzić sobie z różnymi objawami i wyzwaniami.

Jak rozwija się maluch w 28. tygodniu ciąży?

W 28. tygodniu ciąży, twoje dziecko może ważyć już ponad 1 kilogram i mierzyć około38 cm. Staje się też coraz bardziej aktywne. Rozpoczynając od tego etapu, lekarze zalecają rozpoczęcie monitorowania ruchów dziecka poprzez liczenie kopnięć. Zapytaj lekarza w jaki sposób liczyć ruchy maluszka, aby monitorować jego stan. W tym tygodniu twoje dziecko zaczyna już mrugać, a także śnić, a dokładnie doświadcza już fazę snu REM. Maluch w tym tygodniu może też robić miny i często wystawia język, prawdopodobnie próbuje smak płynu owodniowego. Niektóre maluchy mogą już przyjmować pozycję do porodu, czyli głową w dół.

Jakie zmiany zachodzą u przyszłej mamy?

W trzecim trymestrze ciąży mogą wystąpić zmiany w twoich piersiach. Niepokojące może być odkrycie guzka w piersi, ale zazwyczaj nie ma powodów do niepokoju. Rak piersi w ciąży jest bardzo rzadki, szczególnie u kobiet poniżej 35. roku życia. Jednakże, w przypadku odczuwania guzków, zawsze warto skonsultować się z lekarzem i poprosić o badanie piersi.

Właśnie teraz może dopaść cię także rwa kulszowa, czyli ostry, promieniujący ból, mrowienie lub drętwienie, które zaczyna się w twoich pośladkach i promieniuje w dół tylnych części nóg. Możesz także zauważyć, że twoja skóra jest bardziej wrażliwa, niż wcześniej. Ponadto wciąć mogą dokuczać ci takie dolegliwości jak: wzdęcia i gazy, zawroty głowy, omdlenia, ból spojenia łonowego, zatkany nos, krwawiące dziąsła oraz pojawianie się przebarwień i znamion na skórze.

Jak sobie pomóc?

W 28. tygodniu ciąży, twoje dziecko absorbuje większość zapasów żelaza, dlatego ważne jest, abyś spożywała pokarmy bogate w żelazo, takie jak np.: kurczak, fasola, szpinak, tofu, wołowina. Pamiętaj również o spożywaniu witaminy C, która może poprawić wchłanianie żelaza. Upewnij się, że włączasz do swojej diety produkty takie jak pomarańcze, papryka czerwona i truskawki. Warto również zadbać o odpowiednie szczepienia w trakcie ciąży. Nie pomijaj regularnej aktywności fizycznej, spacerów i relaksacji.

Jeśli jeszcze nie rozpoczęłaś kursu szkoły rodzenia, nie czekaj ani chwili. Możesz wybrać kurs grupowy refundowany przez NFZ, kurs indywidualny czy kurs online. Podczas zajęć szkoły rodzenia przygotujesz się m.in. do porodu aktywnego, poznasz pozycje porodowe i metody łagodzenia bólu w porodzie, nauczysz się relaksacji, pierwszej pomocy noworodkowi czy pielęgnacji noworodka, a także dowiesz się jak przygotować się na połóg i jak poradzić sobie z karmieniem piersią.

Podsumowując, 28. tydzień ciąży to czas intensywnych zmian w ciele kobiety i przygotowań do przyjścia na świat dziecka. Pamiętaj o regularnych wizytach kontrolnych u lekarza i dbaj o swoje zdrowie oraz zdrowie swojego dziecka. Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub obawy, zawsze skonsultuj się z lekarzem.

Zobacz inne tygodnie ciąży:

Skontaktuj się z nami

Mailowo jesteśmy dla Was dostępni w godzinach 08:00 - 16:00

    od 2008 r.